Werken als vliegtuigmonteur

Als vliegtuigmonteur verricht je alle onderhoud en reparaties aan de MAF-vliegtuigen volgens voorgeschreven standaarden en protocollen en heb je ook aftekenbevoegdheid. Je werkt vaak samen met een team van lokale medewerkers.

Je komt in aanmerking voor een functie als vliegtuigmonteur bij MAF als je een afgeronde opleiding vliegtuigmonteur niveau 4 hebt met basis EASA pt66 AML. Deze opleiding wordt op verschillende plaatsen in Nederland aangeboden.

Onderaan deze pagina vind je FAQ’s met uitleg over de opleiding, de voorbereiding en het vervolg. Heb je nog meer vragen, neem contact met ons op!

Criteria voor een MAF vliegtuigmonteur zijn

  • 1. Grote zorgvuldigheid in werken
  • 2. Een positief christelijke levensinstelling en getuigenis
  • 3. Actieve betrokkenheid bij een protestantse kerk of gemeente
  • 4. Goede beheersing van de Engelse taal
  • 5. Afgeronde opleiding vliegtuigmonteur met basis EASA pt66 AML
  • 6. Bijbelschoolopleiding
  • 7. Grote mate van flexibiliteit en stressbestendigheid
  • 8. Goede fysieke en mentale gezondheid
  • 9. Goed kunnen functioneren onder moeilijke omstandigheden en in een andere cultuur
  • 1. Grote zorgvuldigheid in werken
  • 2. Een positief christelijke levensinstelling en getuigenis
  • 3. Actieve betrokkenheid bij een protestantse kerk of gemeente
  • 4. Goede beheersing van de Engelse taal
  • 5. Afgeronde opleiding vliegtuigmonteur met basis EASA pt66 AML
  • 6. Bijbelschoolopleiding
  • 7. Grote mate van flexibiliteit en stressbestendigheid
  • 8. Goede fysieke en mentale gezondheid
  • 9. Goed kunnen functioneren onder moeilijke omstandigheden en in een andere cultuur

Heb je vragen? Mail ons.

Marlies van Grol

Human Resources

Telefoon: 055 303 6022

Thamar van den Brink

Human Resources

Telefoon: 055 303 6000

Meedoen aan de volgende informatiebijeenkomst en voldoe je aan de eerste drie criteria?

Werken bij MAF

  • Hoe kan ik me oriënteren op werken bij MAF?

    Algemene informatie over werken bij MAF en specifieke functie-eisen voor de diverse functies vind je op de website van MAF Nederland. Verder kun je je abonneren op de nieuwsbrieven van Internationale Staf, om te lezen hoe het is om als MAF-piloot, vliegtuigtechnicus, IT’er of manager werkzaam te zijn. Ook kan het helpen de presentaties van verlofgangers te bezoeken.

    Daarnaast kun je je op de website abonneren op de nieuwsbrief “MAF Experience”. Hiermee krijg je regelmatig informatie en nieuwsfeiten over werken bij MAF.

  • Hoe lang duurt uitzending door MAF?

    MAF Nederland zendt mensen voor de lange termijn uit, dat wil zeggen voor minimaal vier jaar. Vaak blijven mensen acht jaar of langer uitgezonden. Een enkele keer is er sprake van een korte termijn uitzending van mensen die al over specifieke MAF- of buitenlandervaring beschikken.

  • Hoe oud moet je zijn om bij MAF te werken?

    We adviseren geïnteresseerden die de pilotenopleiding willen starten, om dat voor 36-jarige leeftijd te doen. De bovengrens van leeftijd hangt af van het totaalplaatje van persoonlijke omstandigheden, beoogde functie en visumvereisten van het werkland. MAF hanteert geen echte minimale leeftijdsgrens. We zoeken wel naar een bepaalde mate van ‘volwassenheid‘ om uitzending aan te kunnen.

  • Is het mogelijk om stage te lopen bij MAF?

    MAF biedt alleen stages aan voor mbo-studenten vliegtuigmonteur (4e jaars) en voor hbo-studenten Informatietechnologie. Neem daarvoor telefonisch of via e-mail contact op met de HR afdeling.

    Wil je stage lopen bij MAF Nederland? Af en toe is er een stageplek bij het evenemententeam of het communicatieteam. Stuur een mail naar info@maf.nl om te vragen naar de mogelijkheden.

  • Waarom is een Bijbelschool verplicht om voor MAF te werken?

    In de voorbereiding op uitzending volgen kandidaten een Bijbelschoolopleiding. Deze opleiding van minimaal tien weken bereidt hen voor op leven in een andere cultuur en getuigen van het christelijk geloof.

  • Waarom vraagt MAF naar je kerkelijke betrokkenheid?

    Het voldoen aan de vaktechnische eisen is essentieel voor werken bij MAF, maar niet het enige criterium. Een meelevend lidmaatschap van een protestants-christelijke kerk of gemeente is voor MAF een ander belangrijk criterium. Dit maakt ondersteuning (sociaal, pastoraal en financieel) vanuit je kerk of gemeente mogelijk en is bovendien een goede voorbereiding op werken en wonen in een MAF-programma waar je meedraait met bijvoorbeeld Bijbelstudies.

  • Wanneer ik interesse heb om bij MAF te gaan werken, hoe leg ik contact?

    De eerste stap is om alle informatie omtrent werken bij MAF door te lezen en om op de website het Interesseformulier in te vullen. Na ontvangst van het formulier zal MAF Nederland contact met je opnemen. Je kunt ook eerst telefonisch contact zoeken, op dinsdag en donderdag zijn we bereikbaar voor al je vragen.

  • Wat gebeurt er als ik een Interesseformulier ingestuurd heb?

    Na het insturen van het Interesseformulier ontvang je via email of telefoon een reactie. Een aantal keer per jaar organiseren we een online informatiebijeenkomst waarvoor we geïnteresseerden uitnodigen. Deze bijeenkomst geeft je verdere informatie over MAF en uitzending. Na het bijwonen deze informatiebijeenkomst kun je ook aangeven een persoonlijk oriënterend gesprek te willen voeren met ons waarbij we kunnen inzoomen op jouw situatie.

  • Welke persoonlijke eigenschappen passen bij het wonen en werken in een cross- en multiculturele samenleving?

    Een aantal termen die hierbij passen zijn stressbestendig en flexibel, volhardend en optimistisch, dienstbaar en relatiegericht. Daarbij dien je te beschikken over een goede fysieke en mentale gezondheid.

Vliegtuigmonteur

  • Ik ben al vliegtuigmonteur en heb ervaring. Kan ik meteen aan de slag bij MAF?

    Het werken bij MAF vraagt, naast technische vaardigheden, ook bijzondere kwaliteiten om het werken en wonen in een cross- en multiculturele omgeving mogelijk te maken. Vul het interesseformulier in en MAF zal contact met je opnemen.

  • Ik zit nog op de middelbare school. Hoe kan ik het traject het beste voortzetten?

    Het is belangrijk je schoolopleiding af te maken. Als je nu al weet welke vervolgopleiding je wilt gaan doen, kijk dan of je lessenpakket aansluit (zie de andere vragen bij ‘vliegtuigmonteur’). Start na de middelbare school met een opleiding MBO Luchtvaarttechniek (Part 147 erkende opleiding).

  • Kan de opleiding ook in deeltijd gevolgd worden?

    Het is mogelijk om naast een betaalde baan de opleiding tot vliegtuigmonteur te volgen. Je koopt boeken bij uitgeverij Jeweka en door zelfstudie maak je je de stof eigen. Je legt per Part 66 certificaat examen af door je in te schrijven via AM&TS. Nadat je alle Part 66-certificiaten hebt behaald moet je nog 3-5 jaar werkervaring opdoen voordat je je EASA-licentie kan aanvragen. Deze EASA-licentie is nodig om voor MAF te kunnen werken.

  • Waar kan ik de opleiding tot vliegtuigmonteur volgen?

    De voltijd opleidingen duren 4 jaar en worden gegeven te Zwolle (Deltion), Hoogerheide (Curio/AM&TS), Hoofddorp (ROC Amsterdam), Maastricht (Vista college) en Tilburg (ROC Tilburg). Met sommige van deze scholen heeft MAF connecties.

  • Wat is nodig om vliegtuigmonteur bij MAF te worden?

    De criteria die MAF voor een vliegtuigmonteur hanteert zijn even zwaar als de criteria voor een vliegtuigmonteur bij een commerciële luchtvaartmaatschappij. Dat betekent dat je in het bezit moet zijn van een gedegen vakopleiding (basis EASA Part 66 AML) en de selecties met goed gevolg doorlopen moet hebben. Naast de technische eisen, zal er gekeken worden in hoeverre je persoonlijke eigenschappen het wonen en werken in een cross- en multiculturele context mogelijk maken.

  • Welk niveau vooropleiding is nodig om de opleiding tot vliegtuigmonteur te volgen?

    Om toegelaten te worden tot de MBO-BOL4 Part 66 opleidingen heb je als vooropleiding VMBO Theoretische leerweg, Gemengde leerweg of Kaderberoepsgerichte leerweg in de sector techniek of groen nodig. Een andere sector is ook mogelijk als wiskunde en natuurkunde tot het pakket behoren. Heb je op het VMBO erg veel moeite met natuur- en wiskunde, dan zullen deze vakken op het MBO ook pittig zijn. Het is echter haalbaar voor gemotiveerde en toegewijde studenten. Meer specifieke informatie (o.a. over toelatingseisen) vind je bij de betreffende opleidingsinstituten.

  • Welke route volg ik binnen de opleiding?

    Je zorgt dat je de EASA-route volgt. Aan het eind krijg je na je stage en één extra jaar ervaring je EASA-licentie, als je voldoet aan alle examen- en werkervaringseisen. Hiermee kun je internationaal aan het werk.