De landingsbaan in Lailenpi heeft een gigantische transformatie meegemaakt. Toen we een aantal jaar geleden begonnen stonden er alleen nog maar paaltjes ter aanduiding. Een landingsbaan bestond vooral in het voorstellingsvermogen van de bewoners van Lailenpi en het MAF team. Vandaag de dag kijken we al naar een meterslange verharde landingsbaan.

Honderden stenen zijn uit de buurt verzameld voor de ondergrond, machines moesten het water trotseren en het plan om nieuwe bomen te planten is gemaakt!

In Nederland heeft dit project van MAF al in vele kranten gestaan met koppen als ‘grootste landingsbaanproject van MAF ooit.’ En dat is het ook. Graag vertellen we iets over de voorgang van dit megaproject.

Uitrusting voor het vliegveld
Alle apparatuur is nu ter plaatse om de graaf- en steenbreekwerkzaamheden uit te voeren. De laatste twee graafmachines kwamen eind oktober aan, nadat ze met succes een oversteek van de rivier de Tisi hadden gemaakt.

De wegen naar Lailenpi blijven in slechte staat en zijn op een aantal plaatsen bijna onbegaanbaar. Dit samen met de aanhoudende beperkingen als gevolg van Covid-19 blijft een negatieve invloed hebben op de toeleveringsketen van materialen. Onlangs zijn we er wel in geslaagd om twee jeeptrucks en een kleine vrachtwagen uit de modder te slepen en naar Kalay te sturen voor diesel en andere uitrusting.

Een verharde landingsbaan
De steengroeven zijn ook actief geweest tijdens het regenseizoen en er ligt momenteel 850 kubieke meter steen klaar voor inzameling. De stenen worden lokaal gemijnd, verzameld en afgeleverd op de bouwplaats van de landingsbaan.

De wegen naar de steengroeven zijn echter op dit moment nog te gevaarlijk vanwege de smalle steile wegen en de zachte bodem. Verschillende aardverschuivingen langs de wegen van de steengroeve moeten ook worden opgeruimd voordat de stenen worden opgehaald. Er wordt berekend dat de resterende 850 op te halen kuub voldoende zal zijn om de baan te voltooien.

Hoewel het team door de regen slechts 5 uur per dag heeft kunnen werken, zijn ze er in oktober in geslaagd om ongeveer 14 kubieke meter per dag te verpletteren. De operatie zal doorgaan tot januari. Hierin liggen we voor op schema.

Nieuwe bomen planten
Het verzoek om 50 bomen van elke soort te planten is akkoord bij het ‘Forestry Department’. De AEPC plant de bomen in de Lailenpi-kas zodat ze klaar zijn voor distributie en aanplant rond de landingsbaan in mei 2021. We weten nu al dat één van de eerste organisaties die gebruik wilt maken van deze vliegdienst is de USAID met het Farmer-to-Farmer programma. Dit programma werkt samen met lokale organisaties die te maken hebben met landbouwproblemen (vooral boomgewassen) waar ze technische assistentie nodig hebben.

Achtergrondinformatie
Lailenpi is de gekozen strategische locatie voor de landingsbaan. Lailenpi ligt in Matupi Division, op 2 dagen rijden van de dichtstbijzijnde luchthaven in het droge seizoen, maar tijdens het moessonseizoen raakt het grootste deel van het gebied volledig geïsoleerd vanwege wegafsluitingen of aardverschuivingen. Wegvervoer is gevaarlijk; af en toe rijden voertuigen per ongeluk van de smalle, winderige wegen en steile dijken die meestal tot enkele doden leiden.

De landingsbaan met de resulterende vluchtservice zal het hele jaar door gemakkelijker toegang tot het gebied bieden in plaats van reizigers bloot te stellen tot de lange en soms gevaarlijke reis over land. Dit zal op zijn beurt leiden tot een versnelde sociaaleconomische ontwikkeling van de regio en stelt deze gemeenschappen in staat om beter verbinding te maken met de rest van Myanmar. Steen voor steen, een weg uit de isolatie.