Vliegtuigen van Mission Aviation Training Centre

Cessna 172
De Cessna 172 is het meest gebouwde vliegtuig ter wereld met tot op heden meer dan 44.000 vervaardigingen. Het MATC heeft drie eigen Cessna 172 en huurt verder twee C172 in. Dit vliegtuigmodel is uitermate geschikt voor lesvluchten vanwege zijn goede rondomzicht. De meeste piloten hebben tijdens hun opleiding plaats genomen in een vertegenwoordiger van de C172.
De Cessna 172 kan worden gebruikt voor zowel VFR (Visual Flight Rules) als IFR (Instrument Flight Rules) inclusief PBN (Performance Based Navigation) operaties. Beide zowel overdag als bij nacht. De apparatuur beschikt over onder andere een GTN650 GPS inclusief twee 8.33 kHz communicatie zenders/ontvangers en navigatie ontvangers, een DME (Distance Measurement Equipment) zender/ontvanger, een mode-S transponder en een AIR-Avionics traffic display.
Onderstaande gegevens zijn van toepassing op de vliegtuigen met een dieselmotor PH-AWB, PH-MAF en PH-VES. De registraties PH-JBG en PH-JBH zijn inhuur toestellen met een benzine motor, waarvoor iets andere getallen gelden.
- Bemanning: 1
- Capaciteit: 3 passagiers of 200 kg vracht
- Lengte: 7,9 m
- Spanwijdte: 11,0 m
- Hoogte: 2,7 m
- Vleugeloppervlakte: 16,2 m2
- Gewicht: 746 kg
- Maximaal take-off gewicht: 1.089 kg
- Motor: Viercilinder Continental CD-155 (114 kW / 155 pk)
- Propeller: Three-bladed constant speed propeller
Piper PA-28RT-201T
De Piper PA-28 is in 1960 voor het eerst gebouwd. De dag van vandaag vliegen er zo’n 33.000 toestellen van dit type door de lucht wat de Piper PA-28 een van de meest geproduceerde vliegtuigen maakt. Een van deze Pipers hoort bij de inhuurvliegtuigen van MATC. De opmerkzame observeerder ziet gelijk dat de vleugels van dit toestel laag aangebracht zijn in plaats van hoog. Instappen via de zijdeur aan de rechterkant is dan ook alleen mogelijk via de vleugels.
Oorspronkelijk had de Piper PA-28 rechthoekige, platte vleugels met een constante koorde die in de volksmond de “Hershey Bar” -vleugel genoemd werden vanwege de gelijkenis met de bolle, rechthoekige chocoladereep. Vanaf 1974 schakelde Piper echter over op een semi-taps toelopende vleugel met het NACA 652-415-profiel en een 0,61 m langere spanwijdte. In de loop van de tijd zijn er vele verschillende varianten ontwikkeld vanaf het basis concept.
- Bemanning: 1
- Capaciteit: 3 passagiers of 240 kg vracht
- Lengte: 8,3 m
- Spanwijdte: 10,8 m
- Hoogte: 2,5 m
- Vleugeloppervlakte: 15,8 m2
- Gewicht: 871 kg
- Maximaal take-off gewicht: 1.315 kg
- Motor: 1 zescilinder Teledyne Continental TSIO-360-FB, air-cooled horizontally-opposed piston engine (150 kW / 200 pk)
- Propeller: Constant Speed, 3-bladed