Twin Otter

De spanwijdte van bijna twintig meter is hetzelfde als de lengte van vierenhalf Ford Focuses

Bijna veertig jaar lang heeft MAF gevlogen met de DHC-6 Twin Otter in Papoea-Nieuw-Guinea. De uitzonderlijke combinatie van hoeveelheid capaciteit en het landen op korte airstrips maakten dit vliegtuig een technisch meesterwerk.

Desondanks heeft MAF met veel moeite besloten te stoppen met de Twin Otter. De vliegkosten per kilometer zijn te hoog en het vliegtuig vergt complex onderhoud. Daarnaast moet het vliegtuig door twee piloten worden bemand. De Twin Otters zijn vervangen door efficiƫntere Cessna 208 Caravans.

  • Feiten
    • Bemanning: 2
    • Capaciteit: 18 passagiers of 1.900 kg vracht
    • Lengte: 15 m
    • Spanwijdte: 19.8 m
    • Hoogte: 5.9 m
    • Vleugeloppervlakte: 39 m2
    • Gewicht: 2.653 kg
    • Maximaal take-off gewicht: 5.246 kg
    • Motor: 2x Pratt & Whitney Canada PT6A-114A turboprop (450kw / 600shp)
    • Propeller: 2x Hartzell three-blade constant-speed, reversible.
  • Performance/prestaties
    • Maximale snelheid: 116kn / 187 km/u
    • Kruissnelheid: 158 kn / 338 km/u
    • Stall speed (overtrek): 56kn / 105 km/u
    • Bereik: 1.000 km
    • Service ceiling: 25.000 ft
    • Klimsnelheid: 8.1 m per minuut
  • Bemanning: 2
  • Capaciteit: 18 passagiers of 1.900 kg vracht
  • Lengte: 15 m
  • Spanwijdte: 19.8 m
  • Hoogte: 5.9 m
  • Vleugeloppervlakte: 39 m2
  • Gewicht: 2.653 kg
  • Maximaal take-off gewicht: 5.246 kg
  • Motor: 2x Pratt & Whitney Canada PT6A-114A turboprop (450kw / 600shp)
  • Propeller: 2x Hartzell three-blade constant-speed, reversible.
  • Maximale snelheid: 116kn / 187 km/u
  • Kruissnelheid: 158 kn / 338 km/u
  • Stall speed (overtrek): 56kn / 105 km/u
  • Bereik: 1.000 km
  • Service ceiling: 25.000 ft
  • Klimsnelheid: 8.1 m per minuut

“Met een vracht tot 1.900 kg of 18 passagiers kan de Twin Otter landingsbanen van minder dan 400 meter lang en met hellingen van meer dan 12% in en uit vliegen. Het is een echt bushvliegtuig, een klasse apart en biedt toegang tot gemeenschappen die anders onbereikbaar zijn.”

Michael Duncalfe, MAF-piloot

De Twin Otter was niet alleen het grootste vliegtuig in de vloot van MAF, maar is daarnaast ook zeer wendbaar, veelzijdig en bij uitstek geschikt voor het unieke terrein in Papoea-Nieuw-Guinea. Het vliegtuig werd vooral gebruikt om grote hoeveelheden vracht van en naar verafgelegen gebieden te brengen. Hij kwam dan meestal volgeladen terug met de oogsten uit deze dorpen die verkocht werden op de markt. Een belangrijke inkomstenbron voor de afgelegen dorpen.