Cessna 208 Caravan

Cessna Caravans zijn erg populair bij parachutisten

En voor je het vraagt… Nee, dat kan niet bij MAF.

De door een turbine aangedreven Cessna 208 en de verlengde variant de Cessna 208B maken het mogelijk om grote ladingen over grote afstanden te vervoeren. MAF heeft zo’n veertig caravans in de vloot. De ruime cabine is snel om te bouwen om passagiers, vracht of een combinatie hiervan te vervoeren. Onder de caravan hangt de ‘cargo-pod’, een extra ruimte voor vracht.

  • Bemanning: 1
  • Capaciteit: 9 passagiers of 1.150 kg vracht (13 passagiers of ruim 1.500 kg bij de 208B-variant)
  • Lengte: 11.46 m
  • Spanwijdte: 15.87 m
  • Hoogte: 4.53 m
  • Vleugeloppervlakte: 25.9 m2
  • Gewicht: 2.145 kg
  • Maximaal take-off gewicht: 3629 kg
  • Motor: Pratt & Whitney Canada PTA6A-114A Turboprop (503 kw / 685 pk)
  • Propeller: Three-bladed McCauley constant-speed, full feathering, reversible pitch

“De Cessna 208 Caravan is een zeer veelzijdig vliegtuig … vluchtmissies kunnen ongeveer één ton vracht of een combinatie van vracht en passagiers vervoeren samen met voldoende brandstof voor twee uur vliegen plus reservebrandstof. De C208 kan op korte en ruwe landingsbanen landen en zo de meeste vluchtoperaties verzorgen.”

Michael Dupuis, voormalig MAF-piloot Papoea-Nieuw-Guinea

De Cessna 208 Caravan bestaat ook als “Amphibious” (amfibie) variant in de MAF-vloot. Dit vliegtuig kan dankzij zijn drijvers ook op water landen en is daardoor perfect om hoop te brengen in gebieden die omgeven zijn van veel water. In Bangladesh is lang een Cessna 208 Caravan Amphibious gevlogen. Vanaf zowel land als water opererend, wordt dit vliegtuig vaak de “ultieme amfibie” genoemd en heeft Bryan Pill, voormalig MAF-piloot, volledig overtuigd: “Amfibisch vliegen is het beste vliegen ter wereld … absoluut!”