Het kleine vliegtuig dat afgelopen dinsdagmiddag een noodlanding maakte in een weiland bij Nunspeet verloor motorvermogen en kon daardoor niet meer klimmen. Dat werd veroorzaakt door een olielek in de motor. Dat maakte de operator van het vliegtuig, MATC uit Teuge, vandaag (woensdag 31 juli 2024, redactie) bekend.  

De twee inzittenden bleven bij de noodlanding ongedeerd. De lesvlucht vond plaats van Lelystad naar Teuge. In reactie op de eerste tekenen van vermogensverlies keerden ze terug richting Lelystad  in de hoop Lelystad nog te kunnen bereiken, ook vanwege de betere opties voor een noodlanding in die richting.

Aan boord waren een instructeur en een leerling die in het bezit is van een Private Pilot License (PPL) brevet met ruim 130 uur vliegervaring. De leerling is in training bij MATC voor het vervolgtraject richting de aantekening Instrument Rating (IR) en zijn Commercial Pilot License (CPL).

De instructeur is al langere tijd bij MATC betrokken en sinds januari in vaste dienst. Hij heeft een lange staat van dienst in de luchtmacht en eerder bij een grote Europese vliegschool. De ervaren instructeur was gebrevetteerd en voldeed aan alle kwaliteitseisen van Europese luchtvaartautoriteiten EASA alsook aan de interne additionele eisen van de vliegschool zelf.

Om 15:07 uur moest de Cessna 172N PH-MAF dinsdagmiddag uiteindelijk een noodlanding maken nabij Nunspeet. Olieverlies leidde tot verminderd vermogen waardoor het niet meer mogelijk was om te klimmen. Terwijl de crew zich voorbereidde op een noodlanding verloren ze ook het resterende vermogen. Ze maakten een gecontroleerde landing op een grasveld. Tijdens het uitrollen in het hoge gras raakten ze een kleine greppel, waardoor het neuswiel werd geraakt. Het toestel kwam op de neus tot stilstand.

Ter plaatse heeft de Luchtvaartpolitie een onderzoek uitgevoerd en het vliegtuig vrijgegeven voor berging. MATC is als onderdeel van de standaardprocedure bij dergelijke incidenten nog in contact met de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) en Inspectie Leefomgeving en Transport (ILenT), die diepergaand onderzoek verricht naar primair de oorzaak van het olielek. Het is nog niet bekend wanneer de definitieve uitslag daarvan bekend wordt.

Sinds 2010 is de PH-MAF in gebruik bij MATC, eerder onder de registratie D-EOWA. In 2010 was het vliegtuig al uitgerust met een dieselmotor. In 2018 is deze motor vervangen met de nieuwere CD-155 dieselmotor. Het vliegtuig is al die tijd onder CAMO toezicht (Continuing Airworthiness Management Organisation) geweest, waarbij al het onderhoud door een onafhankelijk zogenoemd ‘Part 145 onderhoudsbedrijf’ is uitgevoerd.

Diverse verbeteringen aan instrumentatie zijn er in deze jaren uitgevoerd en het vliegtuig was voorzover bekend in goede, luchtwaardige conditie. Het laatste reguliere onderhoud was ruim een week geleden uitgevoerd en sindsdien had het vliegtuig 15 uur gevlogen. Totale uren van dit vliegtuig zijn 6.072, met 2.005 uur op deze motor.

MATC werd opgericht door MAF, een internationale christelijke hulporganisatie die met kleine vliegtuigen vliegt in de moeilijkst toegankelijke gebieden ter wereld. In 2015 werd MATC gecertificeerd als officiële ATO, oftewel ‘approved training organisation’. MATC opereert inmiddels drie vliegtuigen van dit type met een gelijkwaardige dieselmotor. Er overheerst bij de vliegschool dankbaarheid dat de inzittenden bij het incident ongedeerd bleven. 

Het toestel is op 1 augustus 2024 geborgen en staat nu op vliegveld Teuge. Er wordt onderzoek uitgevoerd naar de oorzaak van het olielek.