↓
Word onderdeel van ons nieuwe vliegtuig
Na 32 jaar trouwe dienst van ons huidige toestel in Madagaskar, is een nieuw vliegtuig meer dan nodig. U kunt een belangrijk onderdeel zijn van dit nieuwe vliegtuig. Met uw steun kunnen wij een nieuw toestel de lucht in sturen om hulp en het Evangelie te brengen naar de meest geïsoleerde gebieden van Madagaskar.
EO Metterdaad was in Madagaskar en bracht het werk dat MAF daar doet prachtig in beeld. Kijktip!
Ontmoet Wouter en Marlies Nagel in Madagaskar. Hij is piloot, zij verloskundige. “Dat is een beetje een dreamteam, dachten we.” Soms kruist hun werk elkaar. Zoals die dag dat Marlies halsoverkop mee moet vliegen, omdat een jonge vrouw in een jungledorpje dreigt te bezwijken bij een dagenlang durende bevalling. Hoe Marlies uiteindelijk zelf op de OK belandt? Kijk zaterdag 21 september om 18:10 uur EO Metterdaad op NPO 2.
Investering in de toekomst
Het nieuwe vliegtuig heeft veel voordelen ten opzichte van het oude vliegtuig:
- Meer laadcapaciteit voor passagiers en vracht.
- Groter motorvermogen.
- Minder onderhoudskosten.
- Nieuwste technologie, bijzonder belangrijk voor het risicovolle vak van het bushvliegen.
Efficiënter helpen
De Malagassiërs in afgelegen gebieden hebben te maken met slechte medische voorzieningen, slecht onderwijs, meer onrechtvaardigheid, geestelijke duisternis en gebrek aan sociale steun.
Het MAF-programma is goed gepositioneerd en uitgerust om partnerorganisaties die gezondheidszorg en zendingsactiviteiten door het hele land mogelijk maken te ondersteunen. Zij kunnen hun bestemmingen via de weg nauwelijks bereiken. Het vliegtuig biedt uitkomst.
MAF vliegt in Madagaskar o.a. voor Wycliffe Bijbelvertalers, Compassion, Mercy Ships, EO Metterdaad, Medair, OM en UNICEF.
“Tijdens het regenseizoen kost het me drie tot vier dagen om naar Marolambo te reizen. Dat maakt mijn werk zo zwaar. Maar met dit vliegtuig, kost het me maar 35 minuten!” Passagier MAF Madagaskar
Van toen tot vandaag
Sinds 1989 vliegt MAF in Madagaskar. In dat jaar komt de vraag van zendelingen: “Willen jullie alsjeblieft naar Madagaskar komen? We hebben een vliegtuig nodig!” Er zijn vrijwel geen verharde wegen waardoor reizen over de weg onmogelijk is. De nood in het land is hoog. Vliegen is de oplossing.
Sindsdien is er veel gebeurd. De belangrijkste ontwikkelingen in de afgelopen 32 jaar:
- Er zijn doorlopende Evangelisatieprogramma’s opgezet.
- De gezondheidszorg is verbeterd en veel meer mensen kunnen hiervan gebruik maken door de ‘medische safari’s’.
- Er is een noodhulpsysteem opgezet voor de steeds terugkerende natuurrampen.
Hulp op het eiland blijft nodig. Madagaskar wordt regelmatig getroffen door cyclonen. Hierdoor blijft de infrastructuur fragiel. Madagaskar staat al jaren in de top tien armste landen van de wereld en op plek vier als het gaat om ondervoeding.
Verloskundige belandt zelf op de OK
Het is zaterdag. Buiten schijnt de zon en fluiten de vogels. Ik ben de ontbijttafel nog aan het afruimen als Ryan binnenstapt. Bij een jonge vrouw, die al 6 dagen weeën heeft, zet de bevalling niet door. Of ik direct mee kan komen. Ik twijfel geen moment, laat de boel de boel en sprint naar het vliegveld. Daar laden mijn collega’s volle tassen met medisch materiaal in.
We zetten koers richting de landingsbaan van Sahakevo, een korte grasstrook die tien jaar geleden door MAF is aangelegd. De vrouw in barensnood wordt op een zelfgebouwde stretcher van haar woonplaats naar diezelfde landingsbaan gedragen. Een barre tocht van vier uur… Gaat ze het redden? En gaat de baby het redden?
Reizend ziekenhuis
Liny groeit op in Ankavandra, een afgelegen regio in het westen van Madagaskar. Vandaag vliegt MAF-piloot Patrick Keller een team van artsen en evangelisten op Medische Safari. Als mensen niet naar het ziekenhuis kunnen, komt het ziekenhuis toch gewoon hun kant op.
“Mensen op het platteland hebben geen enkele toegang tot een ziekenhuis als ze ziek worden”, verklaart een van de artsen. “We moeten al onze eigen materialen meebrengen. Medicijnen, opreatiemateriaal, een echoapparaat, want hier is niets.” Eindelijk kan worden onderzocht waar de pijn in Liny’s buik vandaan komt.
Vlieg mee met onze piloten in Madagaskar
Het nieuwe vliegtuig voor MAF Madagaskar
-
Hoe duur is het nieuwe vliegtuig?
De aanschaf van het vliegtuig ligt rond de 3,3 miljoen euro. Hiermee heeft MAF een vliegtuig dat geschikt is voor het bushvliegen en uitgerust is met de nieuwste cockpitsoft- en hardware. Een investering waarbij we weer 32 jaar hulp kunnen verlenen aan mensen in nood.
-
Waar gaat het vliegtuig voor vliegen?
Madagaskar is één van de landen waar MAF continu vliegt voor alle pijlers van de organisatie:
Noodhulp: Het land wordt vaak getroffen door cyclonen en hongersnoden. Doordat het een eiland is, duurt het vaak lang voor hulp van buitenaf de afgelegen gebieden bereikt. MAF vliegt vanuit de hoofdstad Antananarivo naar alle uithoeken van het land voor noodhulp.
Ontwikkelingshulp: MAF vliegt veel voor structurele hulp: bijvoorbeeld voor onderwijs (o.a. materialen om scholen te bouwen) en voor ontwikkelingsprojecten van organisaties als ZOA en Unicef.
Zending: In de afgelopen dertig jaar is MAF nauw betrokken geweest bij het opzetten van Evangelisatieprogramma’s. Dankzij het vliegtuig kunnen o.a. medewerkers van Wycliffe hun vertaalwerk doen en Bijbels verspreiden.
Medische vluchten: MAF voert veel ‘Medische safari’s’ uit: dokters en specialisten worden naar afgelegen dorpen gevlogen. Plekken die met auto’s niet of nauwelijks bereikbaar zijn. Zo wordt voorzien in de basis medische zorg voor deze mensen. Ook vliegt MAF onder andere dokters en patiënten van en naar het HOPE-center en schip van MercyShips dat zal aanleggen in Madagaskar. Maar ook voert MAF veel ambulancevluchten uit: patiënten krijgen zo veilig en snel vervoer naar een van de weinige ziekenhuizen of klinieken die in het land zijn.
-
Waarom is er een nieuw vliegtuig nodig?
Het huidige vliegtuig in Madagaskar is ruim 32 jaar oud en dringend aan vervanging toe. De tijd die nodig is voor onderhoud van het toestel, staat niet meer in verhouding tot de tijd die het vliegtuig effectief vliegt. Veiligheid, efficiëntie en toekomstbestendigheid staan bij MAF voorop en maken deze keuze noodzakelijk. Met een nieuw vliegtuig kunnen we meer mensen en vracht vervoeren en weer 32 jaar lang vliegen voor Leven.
-
Wanneer wordt het nieuwe vliegtuig ingezet?
Het streven is om de financiële middelen in 2024 beschikbaar te hebben zodat het vliegtuig gekocht kan worden en in 2025 D.V. ingezet kan worden in Madagaskar.
-
Welk vliegtuig staat in de advertentie?
Zie ik nou een gevechtsvliegtuig in de advertentie? Dat heeft met onze historie te maken: MAF is na de Tweede Wereldoorlog opgericht, omdat een aantal gevechtspiloten doorhad dat je het vliegtuig beter in kan zetten voor vrede dan vechten. Onze ontwerper is iets te diep in het archief gedoken en heeft per ongeluk de verkeerde blueprint uit het archief gehaald. Was het jou opgevallen? Dan ben je een echte vliegtuigkenner! Was het je dan ook opgevallen dat de staart van de Cessna in de advertentie een Cessna 208 is en niet een Cessna Grand Caravan 208b EX? Dat klopt. De EX voor Madagaskar zal de eerste nieuwe EX binnen de vloot van MAF worden. En wie weet: de nieuwe standaard.
-
Welk vliegtuig wil MAF aanschaffen?
Met uw gift willen we een Cessna 208B EX aanschaffen. MAF heeft heel veel Cessna’s 208 in de vloot. Het is een zeer effectief en efficiënt vliegtuig voor de doeleinden waar MAF voor vliegt.
Doneren
-
Beschikt MAF over het CBF-keurmerk?
MAF is een Erkend Goed Doel. Dat betekent dat wij voldoen aan strenge kwaliteitseisen. Toezichthouder CBF controleert dit. Zo weet je zeker dat wij bijdragen aan een betere wereld, zorgvuldig omgaan met elke euro en verantwoording afleggen.
-
Is MAF aangemerkt als ANBI?
MAF Nederland houdt zich aan de ANBI regelingen en is daarom bij de belastingdienst als ANBI geregistreerd.
-
Kan ik MAF steunen?
Ja. Het werk van MAF is volledig afhankelijk van giften en donaties. Dankzij jouw bijdrage kunnen we vliegen naar afgelegen gebieden met hulp en het Evangelie. Je kan MAF steunen via een project, actie, algemene gift of door met je school/kerk te gaan sparen.
-
Kan ik ook geven met een schenkingsovereenkomst?
U kunt een schenkingsovereenkomst bij MAF regelen. MAF Nederland is een ANBI instelling. Dit betekent dat u als donateur giften van de inkomsten- of vennootschapsbelasting kunt aftrekken. Bij een periodieke schenking welke is vastgelegd in een overeenkomst betaalt de fiscus een flink deel mee aan uw hulp.
-
Wat is het rekeningnummer van MAF?
Het IBAN rekeningnummer van Stichting MAF Nederland is: NL40 ABNA 0558 3458 08
Het IBAN rekeningnummer van Stichting MAF Business Club is: NL50 ABNA 0506 4188 12 -
Wat is het RSIN- of ANBI-nummer van MAF?
Het RSIN-nummer van MAF is 805245352.