Word onderdeel van ons nieuwe vliegtuig

Investering in de toekomst

Het nieuwe vliegtuig heeft veel voordelen ten opzichte van het oude vliegtuig:

  • Meer laadcapaciteit voor passagiers en vracht.
  • Groter motorvermogen.
  • Minder onderhoudskosten.
  • Nieuwste technologie, bijzonder belangrijk voor het risicovolle vak van het bushvliegen.

Efficiënter helpen

De Malagassiërs in afgelegen gebieden hebben te maken met slechte medische voorzieningen, slecht onderwijs, meer onrechtvaardigheid, geestelijke duisternis en gebrek aan sociale steun.

Het MAF-programma is goed gepositioneerd en uitgerust om partnerorganisaties die gezondheidszorg en zendingsactiviteiten door het hele land mogelijk maken te ondersteunen. Zij kunnen hun bestemmingen via de weg nauwelijks bereiken. Het vliegtuig biedt uitkomst.

MAF vliegt in Madagaskar o.a. voor Wycliffe Bijbelvertalers, Compassion, Mercy Ships, EO Metterdaad, Medair, OM en UNICEF.

“Tijdens het regenseizoen kost het me drie tot vier dagen om naar Marolambo te reizen. Dat maakt mijn werk zo zwaar. Maar met dit vliegtuig, kost het me maar 35 minuten!” Passagier MAF Madagaskar

Van toen tot vandaag

Sinds 1989 vliegt MAF in Madagaskar. In dat jaar komt de vraag van zendelingen: “Willen jullie alsjeblieft naar Madagaskar komen? We hebben een vliegtuig nodig!” Er zijn vrijwel geen verharde wegen waardoor reizen over de weg onmogelijk is. De nood in het land is hoog. Vliegen is de oplossing.

Sindsdien is er veel gebeurd. De belangrijkste ontwikkelingen in de afgelopen 32 jaar:

  • Er zijn doorlopende Evangelisatieprogramma’s opgezet.
  • De gezondheidszorg is verbeterd en veel meer mensen kunnen hiervan gebruik maken door de ‘medische safari’s’.
  • Er is een noodhulpsysteem opgezet voor de steeds terugkerende natuurrampen.

Hulp op het eiland blijft nodig. Madagaskar wordt regelmatig getroffen door cyclonen. Hierdoor blijft de infrastructuur fragiel. Madagaskar staat al jaren in de top tien armste landen van de wereld en op plek vier als het gaat om ondervoeding.

Verloskundige belandt zelf op de OK

Het is zaterdag. Buiten schijnt de zon en fluiten de vogels. Ik ben de ontbijttafel nog aan het afruimen als Ryan binnenstapt. Bij een jonge vrouw, die al 6 dagen weeën heeft, zet de bevalling niet door. Of ik direct mee kan komen. Ik twijfel geen moment, laat de boel de boel en sprint naar het vliegveld. Daar laden mijn collega’s volle tassen met medisch materiaal in.

We zetten koers richting de landingsbaan van Sahakevo, een korte grasstrook die tien jaar geleden door MAF is aangelegd. De vrouw in barensnood wordt op een zelfgebouwde stretcher van haar woonplaats naar diezelfde landingsbaan gedragen. Een barre tocht van vier uur… Gaat ze het redden? En gaat de baby het redden?

Reizend ziekenhuis

Liny groeit op in Ankavandra, een afgelegen regio in het westen van Madagaskar. Vandaag vliegt MAF-piloot Patrick Keller een team van artsen en evangelisten op Medische Safari. Als mensen niet naar het ziekenhuis kunnen, komt het ziekenhuis toch gewoon hun kant op.

“Mensen op het platteland hebben geen enkele toegang tot een ziekenhuis als ze ziek worden”, verklaart een van de artsen. “We moeten al onze eigen materialen meebrengen. Medicijnen, opreatiemateriaal, een echoapparaat, want hier is niets.” Eindelijk kan worden onderzocht waar de pijn in Liny’s buik vandaan komt. 

Vlieg mee met onze piloten in Madagaskar

Het nieuwe vliegtuig voor MAF Madagaskar

  • Hoe duur is het nieuwe vliegtuig?

    De aanschaf van het vliegtuig ligt rond de 3,3 miljoen euro. Hiermee heeft MAF een vliegtuig dat geschikt is voor het bushvliegen en uitgerust is met de nieuwste cockpitsoft- en hardware. Een investering waarbij we weer 32 jaar hulp kunnen verlenen aan mensen in nood.

  • Waar gaat het vliegtuig voor vliegen?

    Madagaskar is één van de landen waar MAF continu vliegt voor alle pijlers van de organisatie:

    Noodhulp: Het land wordt vaak getroffen door cyclonen en hongersnoden. Doordat het een eiland is, duurt het vaak lang voor hulp van buitenaf de afgelegen gebieden bereikt. MAF vliegt vanuit de hoofdstad Antananarivo naar alle uithoeken van het land voor noodhulp.

    Ontwikkelingshulp: MAF vliegt veel voor structurele hulp: bijvoorbeeld voor onderwijs (o.a. materialen om scholen te bouwen) en voor ontwikkelingsprojecten van organisaties als ZOA en Unicef.

    Zending: In de afgelopen dertig jaar is MAF nauw betrokken geweest bij het opzetten van Evangelisatieprogramma’s. Dankzij het vliegtuig kunnen o.a. medewerkers van Wycliffe hun vertaalwerk doen en Bijbels verspreiden.

    Medische vluchten: MAF voert veel ‘Medische safari’s’ uit: dokters en specialisten worden naar afgelegen dorpen gevlogen. Plekken die met auto’s niet of nauwelijks bereikbaar zijn. Zo wordt voorzien in de basis medische zorg voor deze mensen. Ook vliegt MAF onder andere dokters en patiënten van en naar het HOPE-center en schip van MercyShips dat zal aanleggen in Madagaskar. Maar ook voert MAF veel ambulancevluchten uit: patiënten krijgen zo veilig en snel vervoer naar een van de weinige ziekenhuizen of klinieken die in het land zijn.

  • Waarom is er een nieuw vliegtuig nodig?

    Het huidige vliegtuig  in Madagaskar is ruim 32 jaar oud en dringend aan vervanging toe. De tijd die nodig is voor onderhoud van het toestel, staat niet meer in verhouding tot de tijd die het vliegtuig effectief vliegt. Veiligheid, efficiëntie en toekomstbestendigheid staan bij MAF voorop en maken deze keuze noodzakelijk. Met een nieuw vliegtuig kunnen we meer mensen en vracht vervoeren en weer 32 jaar lang vliegen voor Leven.

  • Wanneer wordt het nieuwe vliegtuig ingezet?

    Het streven is om de financiële middelen in 2024 beschikbaar te hebben zodat het vliegtuig gekocht kan worden en in 2025 D.V. ingezet kan worden in Madagaskar.

  • Welk vliegtuig staat in de advertentie?

    Zie ik nou een gevechtsvliegtuig in de advertentie? Dat heeft met onze historie te maken: MAF is na de Tweede Wereldoorlog opgericht, omdat een aantal gevechtspiloten doorhad dat je het vliegtuig beter in kan zetten voor vrede dan vechten. Onze ontwerper is iets te diep in het archief gedoken en heeft per ongeluk de verkeerde blueprint uit het archief gehaald. Was het jou opgevallen? Dan ben je een echte vliegtuigkenner! Was het je dan ook opgevallen dat de staart van de Cessna in de advertentie een Cessna 208 is en niet een Cessna Grand Caravan 208b EX? Dat klopt. De EX voor Madagaskar zal de eerste nieuwe EX binnen de vloot van MAF worden. En wie weet: de nieuwe standaard.

  • Welk vliegtuig wil MAF aanschaffen?

    Met uw gift willen we een Cessna 208B EX aanschaffen. MAF heeft heel veel Cessna’s 208 in de vloot. Het is een zeer effectief en efficiënt vliegtuig voor de doeleinden waar MAF voor vliegt.

Doneren