Word onderdeel van ons nieuwe vliegtuig

Reizend ziekenhuis

Liny groeit op in Ankavandra, een afgelegen regio in het westen van Madagaskar. Vandaag vliegt MAF-piloot Patrick Keller een team van artsen en evangelisten op Medische Safari. Als mensen niet naar het ziekenhuis kunnen, komt het ziekenhuis toch gewoon hun kant op.

“Mensen op het platteland hebben geen enkele toegang tot een ziekenhuis als ze ziek worden”, verklaart een van de artsen. “We moeten al onze eigen materialen meebrengen. Medicijnen, opreatiemateriaal, een echoapparaat, want hier is niets.” Eindelijk kan worden onderzocht waar de pijn in Liny’s buik vandaan komt. 

Vlieg mee met onze piloten in Madagaskar

Het nieuwe vliegtuig voor MAF Madagaskar

  • Hoe duur is het nieuwe vliegtuig?

    De aanschaf van het vliegtuig ligt rond de 3,3 miljoen euro. Hiermee heeft MAF een vliegtuig dat geschikt is voor het bushvliegen en uitgerust is met de nieuwste cockpitsoft- en hardware. Een investering waarbij we weer 32 jaar hulp kunnen verlenen aan mensen in nood.

  • Waar gaat het vliegtuig voor vliegen?

    Madagaskar is één van de landen waar MAF continu vliegt voor alle pijlers van de organisatie:

    Noodhulp: Het land wordt vaak getroffen door cyclonen en hongersnoden. Doordat het een eiland is, duurt het vaak lang voor hulp van buitenaf de afgelegen gebieden bereikt. MAF vliegt vanuit de hoofdstad Antananarivo naar alle uithoeken van het land voor noodhulp.

    Ontwikkelingshulp: MAF vliegt veel voor structurele hulp: bijvoorbeeld voor onderwijs (o.a. materialen om scholen te bouwen) en voor ontwikkelingsprojecten van organisaties als ZOA en Unicef.

    Zending: In de afgelopen dertig jaar is MAF nauw betrokken geweest bij het opzetten van Evangelisatieprogramma’s. Dankzij het vliegtuig kunnen o.a. medewerkers van Wycliffe hun vertaalwerk doen en Bijbels verspreiden.

    Medische vluchten: MAF voert veel ‘Medische safari’s’ uit: dokters en specialisten worden naar afgelegen dorpen gevlogen. Plekken die met auto’s niet of nauwelijks bereikbaar zijn. Zo wordt voorzien in de basis medische zorg voor deze mensen. Ook vliegt MAF onder andere dokters en patiënten van en naar het HOPE-center en schip van MercyShips dat zal aanleggen in Madagaskar. Maar ook voert MAF veel ambulancevluchten uit: patiënten krijgen zo veilig en snel vervoer naar een van de weinige ziekenhuizen of klinieken die in het land zijn.

  • Waarom is er een nieuw vliegtuig nodig?

    Het huidige vliegtuig  in Madagaskar is ruim 32 jaar oud en dringend aan vervanging toe. De tijd die nodig is voor onderhoud van het toestel, staat niet meer in verhouding tot de tijd die het vliegtuig effectief vliegt. Veiligheid, efficiëntie en toekomstbestendigheid staan bij MAF voorop en maken deze keuze noodzakelijk. Met een nieuw vliegtuig kunnen we meer mensen en vracht vervoeren en weer 32 jaar lang vliegen voor Leven.

  • Wanneer wordt het nieuwe vliegtuig ingezet?

    Het streven is om de financiële middelen in 2024 beschikbaar te hebben zodat het vliegtuig gekocht kan worden en in 2025 D.V. ingezet kan worden in Madagaskar.

  • Welk vliegtuig staat in de advertentie?

    Zie ik nou een gevechtsvliegtuig in de advertentie? Dat heeft met onze historie te maken: MAF is na de Tweede Wereldoorlog opgericht, omdat een aantal gevechtspiloten doorhad dat je het vliegtuig beter in kan zetten voor vrede dan vechten. Onze ontwerper is iets te diep in het archief gedoken en heeft per ongeluk de verkeerde blueprint uit het archief gehaald. Was het jou opgevallen? Dan ben je een echte vliegtuigkenner! Was het je dan ook opgevallen dat de staart van de Cessna in de advertentie een Cessna 208 is en niet een Cessna Grand Caravan 208b EX? Dat klopt. De EX voor Madagaskar zal de eerste nieuwe EX binnen de vloot van MAF worden. En wie weet: de nieuwe standaard.

  • Welk vliegtuig wil MAF aanschaffen?

    Met uw gift willen we een Cessna 208B EX aanschaffen. MAF heeft heel veel Cessna’s 208 in de vloot. Het is een zeer effectief en efficiënt vliegtuig voor de doeleinden waar MAF voor vliegt.

Doneren