Overstromingen, sprinkhanenplaag en grote stromen vluchtelingen in 2020. Oeganda en zijn inwoners hebben het bepaald niet makkelijk. Toch bewijzen zij zich als ware doorzetters die hun leven meteen hervatten en doorgaan ondanks alles wat is gebeurd.
Bij MAF weten wij hoe belangrijk juist dan blijvende hulp op medisch-, geestelijk- en ontwikkelingsgebied is. Daarom vliegt MAF een groot aantal ontwikkelingsorganisaties zoals ZOA, Tutapona, Save The Children en Plan International, door het land en naar de meest afgelegen gebieden om iets van Gods liefde aan de mensen te laten zien. In 2020 heeft de Oegandese regering een tussentijds vliegverbod uitgesproken dat ook voor MAF geen uitzondering maakte. Alleen ten tijde van de overstroming werd een speciale spoedtoestemming verleend. Binnen de kortste keren heeft MAF toen een vracht van 30.242 kg hulpgoederen zoals voedsel, dekens en medicijnen gevlogen om de grootste nood te verlichten. Een medewerker van een partnerorganisatie sprak zijn dank uit: “Bedankt, MAF, voor de excellente ondersteuning met de logistiek van alle hulpverlening.”
“Bedankt, MAF, voor de excellente ondersteuning
met de logistiek van alle hulpverlening.“
Sinds September 2020 mogen weer alle vliegtuigen in Oeganda vliegen. De opluchting bij zowel MAF als de partnerorganisaties is niet te ontkennen. Directeur van de Lutherse Wereldfederatie, Jesse Kamstra, vertelt: “Ik wilde een kort bezoek brengen aan de mensen in het Noorden tot aan de West-Nijl regio. Door de COVID-19 maatregelen kon MAF echter niet vliegen en moest ik op de auto overstappen. Dat had ik liever niet gedaan. Mijn rondreis duurde nu namelijk vijf in plaats van twee dagen en was bepaald geen pretje. De wegen zijn onder normale omstandigheden al slecht, maar in het regenseizoen veranderen ze op eens in rivieren en modderpoelen. Ik zou deze wegen liever met een snorkel begaan dan met de auto! We zaten verschillende keren vast tijdens dezelfde reis en moesten zelfs een keer gesleept worden om eruit te komen. Het is geweldig dat MAF de vluchten kon hervatten, aangezien ik de afgelopen tijd verschillende van deze vijfdaagse reizen heb moeten maken toen MAF niet vloog. Zodra ik wist dat MAF toestemming had gekregen om te vliegen, liet ik de rest van de landendirecteuren in de NGO-gemeenschap meteen weten dat er weer vluchten plaatsvinden.”
“Ik zou deze wegen liever met een snorkel
begaan dan met de auto!“
Het nieuws verspreidde zich snel en even spoedig werd het vluchtschema gevuld, want de nood blijft groot en is tijdens het vliegverbod alleen maar gegroeid. MAF-piloot Gregory Vine: “Honderden van onze partners met wie we normaal vliegen, konden in die tijd niet werken of worstelden met het minimale aantal reizen over de weg dat was toegestaan. Ik kan alleen maar vermoeden hoe moeilijk deze tijd was voor degenen die gewend zijn om via onze partners toegang te krijgen tot een hele reeks ondersteuning, diensten en bedieningen.”