Update 29 november 2024
De brandstofcrisis in Papoea-Nieuw-Guinea verslechtert verder. Eerder dit jaar meldden we dat de brandstofleveranciers in Papoea-Nieuw-Guinea (PNG) minder brandstof kunnen leveren. Nu heeft de belangrijkste leverancier van het land aangekondigd dat hij vanaf eind november stopt met brandstofleveringen aan de luchtvaart.
Deze beslissing heeft een grote impact op MAF en onze mogelijkheden om lokaal brandstof te betrekken, en daarmee op onze gehele vliegoperatie. Om te kunnen blijven vliegen, zijn al brandstofvoorraden in het buitenland besteld en worden deze momenteel naar belangrijke MAF-locaties verscheept. Het probleem: de kosten voor brandstof en import zijn aanzienlijk hoger dan het betrekken van brandstof via lokale leveranciers. Deze hogere kosten leggen een zware financiële last op MAF en onze partners waarvoor we vliegen.
Bidt u mee dat er een oplossing voor de crisis mag komen? Bid voor wijsheid in het omgaan met deze crisis en bid dat alle vluchten kunnen blijven doorgaan en er niet geschorst moet worden.
Update 8 april 2024
Er is voor MAF een kleine voortuitgang geboekt in de brandstofcrisis in Papoea-Nieuw-Guinea (PNG), maar de continuïteit van de bevoorrading en de prijs voor een vat met JET A1 brandstof blijft zorgen baren.
Vanwege het essentiële karakter van de vluchten die MAF maakt, heeft het programma onlangs een overeenkomst kunnen sluiten met het nationale energiebedrijf Puma om brandstof rechtstreeks van tankwagens te ontvangen. Brandstof in vaten kan echter nog steeds niet geleverd worden.
De brandstofvaten zijn van essentieel belang. MAF slaat ook op afgelegen landingsbanen zoals Telefomin, Tabubil, Balimo en Tari brandstofvaten op om tussendoor bij te kunnen tanken en zo meer geïsoleerde gemeenschappen in het land te kunnen bereiken. Omdat MAF tijdens de huidige crisis geen vaten met brandstof heeft om deze locaties te bevoorraden, moet MAF vaten importeren uit Nieuw-Zeeland tegen hogere kosten.
Wilfred Knigge, manager van MAF Booking and Operations Center in PNG, vertelt: “De afgelopen tijd moesten we al ‘nee’ zeggen tegen sommige vluchten vanwege het brandstoftekort. We prioriteren vluchten voor medische hulp, zending en onderwijs. Bij tekort moeten we helaas ‘nee’ zeggen tegen bijv. het vliegen van groenten en koffie naar de markt. Dat betekent dat mensen in geïsoleerde gebieden inkomsten mislopen die ze gebruiken voor het schoolgeld van hun kinderen.”
Blijf je mee bidden voor een oplossing voor de brandstofcrisis? Gebed is en blijft onze motor.
Update 29 februari 2024
🛢️ Er heerst op dit moment een brandstofcrisis in Papoea-Nieuw-Guinea (PNG). De enige brandstofleverancier van het land heeft aangekondigd dat de voorraad op is. Het bedrijf kampt al langere tijd met financiële problemen en zal zodra de brandstof op is hun werk stopzetten.
De brandstofvoorraad van MAF slinkt. Er is nog voorraad voor een kleine maand vliegen. Door het tekort worden onze vluchten langzaam strategisch verminderd en geven we prioriteit aan vluchten met een grote impact en voor noodsituaties.
Aangezien er op korte termijn geen oplossing lijkt te zijn voor het huidige brandstoftekort, is MAF begonnen met het zoeken naar alternatieve brandstofbronnen. De meest haalbare optie is om brandstofvaten uit Nieuw-Zeeland te kopen. Echter kost brandstof in Nieuw-Zeeland dubbel zoveel. Dit heeft tot gevolg dat er een extra brandstoftoeslag wordt geïmplementeerd op passagier- en chartervluchten. MAF doet er alles aan om de gevolgen hiervan te beperken en we zoeken door naar goedkopere brandstofleveranciers.
Mede door het brandstoftekort nemen de spanningen in het land toe. We hopen niet op het punt te komen dat levensreddende vluchten geannuleerd moeten worden. Jouw gebed hiervoor wordt op prijs gesteld.