Op zondag 11 september om 09:46 uur vond een aardbeving met een kracht van 7,6 op de schaal van Richter plaats in de provincie Eastern Highlands (Papoea-Nieuw-Guinea), op 67 km ten oosten van Kainantu. Het regionale elektriciteitsnet, internetkabels en snelweg zijn beschadigd en tot nu toe zijn vier doden bevestigd. Volgens het Pacific Disaster Centre (PDC) zijn naar schatting 3,09 miljoen mensen blootgesteld aan de aardbeving, waarvan bijna 400.000 kinderen en meer dan 1 miljoen in de categorie ‘kwetsbare bevolking’. Over het algemeen lijkt de situatie minder ernstig dan verwacht.
Update 23 september
Geen vergelijking met 2018
Het eerdere bericht dat de schade door de aardbeving kleiner was dan verwacht is ook in de afgelopen weken bevestigd. MAF heeft naast verkenningsvluchten een aantal ambulancevluchten uitgevoerd voor slachtoffers van aardverschuivingen veroorzaakt door de aardbeving. Piloot Brad Venter was betrokken bij de eerste luchten na de aardbeving en geeft een update over de situatie in Papoea-Nieuw-Guinea: “Onze eerste indruk werd ook tijdens de dagen na de aardbeving bevestigd: er zijn door de aardbeving weinig nieuwe erosies ontstaan in de regio, die tevens niet in verhoudingen staan tot de verwoesting tijdens de aardbeving in 2018. De huizen verkeren in goede staat en ook de tuinen – een belangrijke bron van voedsel voor de lokale bewoners – zien er intact uit. Sommige rivieren hebben wel een bruine kleur, wat een aanwijzing is dat er aardverschuivingen richting de rivieren hebben plaatsgevonden.”
Belangrijke ambulancevluchten
“De ambulancevlucht naar Mibu [link verhaal landingsbaan Mibu] die op 11 september door de bewolking niet plaats kon vinden, is een dag later door Arjan Paas, Tim Neufeld en mij uitgevoerd. Deze keer konden we zonder problemen in Mibu landen en brachten we eerst de twee patiënten met de meest ernstige verwondingen naar de kliniek in Saidor. Vervolgens vlogen nog een keer terug om de overige mensen op te halen en naar Saidor te brengen.” Arjan Paas vloog die dag nog een ambulancevlucht: “Diezelfde maandag vloog ik naar de dorpen Asinawe en Andakombe, in de Marawaka-vallei ten zuidoosten van Goroka. Beide dorpen hadden over gewonden en een dode door de aardverschuivingen bericht. We konden een gewonde man uit Andankombe meenemen. Hij was op het moment van de aardbeving in zijn tuin aan het werk en een grote tak van een boom boorde zich in zijn buikstreek tot ongeveer vijf tot tien centimeter diep. We vlogen hem naar Goroka, waar hij professionele medische hulp heeft ontvangen.”
Een druppel op een gloeiende plaat
Hoe groot de schrik over de aardbeving ook was, voor Mibu was het maar een druppel op een gloeiende plaat. Brad Venter overpeinst de impact van de aardbeving in een toch al moeilijke situatie:“Mibu heeft voor de aardbeving al te maken gehad met een crisis vanwege een bende die in het gebied actief is. Veel gemeenschappen in de regio zijn hierdoor ontwricht geraakt. De zendelingen van Ethnos360 proberen samen met de politie en overheid om de mensen te helpen waardoor Mibu een toevluchtsoord voor vluchtelingen uit de andere dorpen is geworden. Als gevolg daarvan ontstond gebrek aan voedsel, kleding en onderdak in Mibu. MAF vliegt regelmatig voorraden in en zal dit ook de komende maanden nog blijven doen. De aardbeving was dus een extra druppel in een al moeilijke situatie.” Om de hulp voor Mibu nog beter te coördineren en te waarborgen, is de Nederlandse MAF-piloot Arjan Paas inmiddels getraind en bevoegd om op deze moeilijke landingsbaan te landen en zal ook Tim Neufeld binnenkort worden uitgecheckt op deze airstrip.
Samenwerking
Brad Venter vervolgt: “Op het moment van schrijven is MAF naar mijn weten de enige operator die met een vliegtuig in Mibu landt. SIL heeft hier onlangs met hun helikopter geopereerd om ook te helpen bij het binnenhalen van voorraden voor de vluchtelingen. Door de beperkte laadcapaciteit van een helikopter is het echter van belang dat MAF een constante vluchtverbinding naar Mibu kan waarborgen. Voor de bevoorrading zullen we veel met elkaar samenwerken om de gemeenschap te ondersteunen in deze extra moeilijke tijd.
Gebed
Bidt u mee voor de mensen die gewond zijn geraakt door de aardverschuivingen? Bid voor spoedig en goed herstel. Vraag de Heer ook om vrede en het stoppen van de bende-activiteiten zodat de gevluchte bewoners weer terug kunnen keren naar huis. Dank dat MAF de mogelijkheid heeft om de gemeenschap te dienen met ambulancevluchten en regelmatige bevoorradingsvluchten!
Noodhulp na aardbevingen en andere (natuur)rampen mogelijk maken? Steun ons noodhulpfonds zodat de MAF-vliegtuigen meteen uit kunnen vliegen.
Update 12 september
Minder verwoesting dan verwacht
Om 12:46 uur op dezelfde dag sloot MAF zich aan bij de rampenbestrijding en bood luchtverkenning aan om beelden van het gebied rond het epicentrum te maken. Dit in samenwerking met de VN en UNICEF. Op basis van deze beelden kan de verdere hulp worden gecoördineerd en ingezet. Aan boord van de Cessna Caravan waren de Nederlandse piloot Arjan Paas, de Zuid-Afrikaanse piloot Brad Venter en de Canadese piloot Tim Neufeld. Het MAF-vliegtuig kon vanaf de vliegbasis in Mount Hagen tot binnen 30 km. van het epicentrum vliegen. De eerste beoordelingen geven aan dat de schade niet zo verwoestend is als verwacht en vanuit de lucht lijken de kwetsbare dorpen in de afgelegen streken geen significante schade te hebben opgelopen. Ook de landingsbanen zijn intact waardoor de hulplijnen via MAF gewaarborgd zijn. Alle stafleden van MAF zijn gezond en wel.
Verkenningsvluchten
De Britse programmaveiligheidsmanager Dom Sant is betrokken bij de onmiddellijke reactie van MAF. Hij geeft aan: “Ik kreeg een oproep op zondagochtend, 11 september, op mijn noodtelefoon vanuit onze MAF-basis in Madang. Er werd gevraagd om het voortouw te nemen bij het in kaart brengen van de situatie van de afgelegen gemeenschappen die dicht bij het epicentrum wonen. We kregen ook een medische oproep vanuit Mibu, maar vanwege de bewolking kon het vliegtuig niet landen. Het team werd omgeleid om te helpen met luchtbeoordelingen.”
“Er is de laatste tijd niet al te veel regen gevallen, wat het risico op modderstromen – een van de grootste gevaren na een aardbeving – vermindert. Gelukkig geven de eerste rapporten van onze piloten aan dat de afgelegen dorpen niet al te erg zijn getroffen, afgezien van wat structurele schade aan een hostel in Ukarumpa. Dit is de eerste ramp die ik heb geholpen sinds ik naar PNG ben verhuisd – en ik hoop dat het mijn laatste zal zijn.” De tweede noodhulpvlucht is op maandag 12 september vanuit Mount Hagen gelanceerd. MAF staat klaar voor andere hulpvluchten indien nodig.