Watervliegtuig voor Oeganda
Landing in Nederland
Dat was indrukwekkend! Houd onze socials in de gaten voor een aantal prachtige terugblikken.
Wil je deze week nog een vliegtuig van MAF van dichtbij bewonderen én de verhalen van de piloten horen? Scroll dan naar beneden.
MAF bedankt Gemeente Urk voor het gastvrije ontvangst en de mogelijkheid om hier te landen.
Ook bedanken we o.a. de KNRM, Rijkswaterstaat, Kerkje aan Zee (Herv.Gem), Vuurtorenwachter Urk, Bakkerij Kof en natuurlijk iedereen die heeft bijgedragen aan dit vliegtuig, het vliegtuig in de lucht gaat houden doormiddel van sponsoring en de tientallen donateurs die samen al tien aanlegsteigers hebben mogelijk gemaakt!
Het watervliegtuig is aangekomen bij onze hangaar in Oeganda en wordt klaargemaakt om binnenkort zijn eerste vlucht te maken naar de eilanden in het Victoriameer!
In de media
Deze media waren ook aanwezig. Kijk en lees mee! Je kan het hier terugkijken (klik erop):
Livestream terugkijken: Youtube
Nederlands Dagblad
Omroep Flevoland
De Stentor
Reformatorisch Dagblad
Rijnmond.nl
Watervliegtuig
Dit nieuwe watervliegtuig is van levensbelang voor duizenden eilandbewoners van het Victoriameer in Oeganda. Dankzij het vliegtuig krijgen ze eindelijk snelle en veilige toegang tot medische zorg, zending, onderwijs en belangrijk ontwikkelingswerk. Boottochten van meer dan acht uur worden vervangen door vluchten van slechts 20 minuten.
“Er zijn meer dan 200 eilanden”, vertelt Sam Baguma, adjunct-directeur van MAF in Oeganda. “Mijn droom is dat elk eiland bereikt zal worden. God is een God van onmogelijkheden. Wat onmogelijk is bij mensen, is mogelijk bij God.”
Waarom uniek?
Een waterlanding in Nederland is erg zeldzaam; het gebeurt vrijwel nooit. De laatste keer dat het gebeurde was in 2020.
Dit historische moment bij Urk biedt een eenmalige kans om van dichtbij kennis te maken met het vliegtuig dat straks een enorme impact zal hebben op het dagelijks leven van geïsoleerde gemeenschappen in Oeganda. Zowel het vliegtuig als de aanlegsteigers bij de eilanden zijn gesponsord vanuit Nederland.
Dankzij jouw steun kunnen we deze unieke missie mogelijk maken!
Aanlegsteigers
Afgelopen weken hielden we actie voor de aanlegsteigers voor dit vliegtuig. De eerste tien steigers zijn hiermee gesponsord!
Doneer jij ook voor een aanlegsteiger (á € 2.300 per stuk)? Elk bedrag is van harte welkom, zodat we zo snel mogelijk de bewoners van deze eilanden kunnen bereiken!
FACTSHEET Cessna 208B EX Grand Caravan Amphibian
-
Feiten
- Bemanning: 1
- Motor: P&WC PT6A-140, 867 pk
- Capaciteit: 10 tot 14 passagiers
- Laadcapaciteit: 1.416 kg
- Lengte: 12,70 m
- Hoogte: 5,3 m
- Spanwijdte: 15,88 m
- Tankinhoud: 1.269 liter
- Leeggewicht: 2.409 kg
- Cabine (lxbxh) 6,5 m x 1,63 m x 1,37 m
-
Performance
- Kruissnelheid: 304 km/h
- Overtreksnelheid: 117 km/h
- Vliegbereik: 1.506 km
- Klimsnelheid: 369 m.min)
- Max. vlieghoogte: FL200 (6,096 m)
- MTOM 4.110 kg
- Vne 324 km/h
- Takeoff Land: 557 m
- Takeoff Water: 610 m
- Bemanning: 1
- Motor: P&WC PT6A-140, 867 pk
- Capaciteit: 10 tot 14 passagiers
- Laadcapaciteit: 1.416 kg
- Lengte: 12,70 m
- Hoogte: 5,3 m
- Spanwijdte: 15,88 m
- Tankinhoud: 1.269 liter
- Leeggewicht: 2.409 kg
- Cabine (lxbxh) 6,5 m x 1,63 m x 1,37 m
- Kruissnelheid: 304 km/h
- Overtreksnelheid: 117 km/h
- Vliegbereik: 1.506 km
- Klimsnelheid: 369 m.min)
- Max. vlieghoogte: FL200 (6,096 m)
- MTOM 4.110 kg
- Vne 324 km/h
- Takeoff Land: 557 m
- Takeoff Water: 610 m








